Ärende nr AGM 17/25                                                                                              2025-05-28

 

Motpart: Solera Sweden AB

Saken: Utformningen av alkoholreklam i e-postutskick

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

Bakgrund

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Complicado de Miss Li Cava Rosé.  Marknadsföringen har skett genom e-postutskick från Vin & Matguiden. I det påtalade utskicket anges ett citat från Miss Li:

”-Livet på turné är oftast helt galet, men samtidigt fullkomligt underbart. Att få resa långt, upptäcka nya städer och länder man aldrig tidigare varit i, är det bästa jag vet. Men dagarna är långa och intensiva så för att hitta fokus och återhämtning, går jag ofta undan och sätter mig för mig själv en stund. Jag häller upp ett glas cava och känner lugnet innan det är dags att möta publiken och ge allt. Jag älskar kontrasterna mellan totalt lugn och fullkomligt ös. Min cava är som jag – livlig, sprudlande och en aning komplicerad”.

Motpartens yttrande

Motparten beklagar det inträffade och har kommer inte att använda citatet ifråga. marknadsföringen.

Skälen för beslutet

Inledningsvis vill AGM understryka att det inte råder något generellt förbud mot att ett företag återger ett citat i sin marknadsföring. Däremot kan det då komma att omfattas av reklamreglerna, avgörande är på sedvanligt sätt om citatet vid en helhetsbedömning ska anses ha använts i avsättningsfrämjande syfte (dvs. om det utgör marknadsföring eller inte).

I förevarande fall rör citatet den produkt som marknadsförs och det har lämnats i syfte att främja försäljningen av produkten i fråga. Citatet omfattas därmed av de regelverk som gäller för alkoholreklam.

Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Måttfullhetskravet syftar till att säkerställa att marknadsföringen inte medverkar till att vidmakthålla eller öka konsumtionen av alkohol och inte heller bidrar till en positiv inställning till bruket av dessa varor. Samtidigt måste konsumenter få relevant produktinformation för att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.

Av avsnitt 4.2.1 i Rekommendationen följer att reklamtext ska ge en saklig, balanserad och vederhäftig presentation av den marknadsförda produkten. Den ska inriktas på att informera om varan (t.ex. ursprung, råvaror, egenskaper och användning). Av punkten 4.2.6. Alkohol i sociala sammanhang m.m. framgår att marknadsföringen inte får påstå eller ge intryck av att alkoholkonsumtion höjer den fysiska eller psykiska förmågan, främjar social eller sexuell framgång eller löser problem som ensamhet eller tristess.

Vad gäller innehållet i citatet så återger en artist hur denne under ett hektiskt (galet) turnéliv använder alkoholkonsumtion för återhämtning eller för att lugna nerverna. Det uppfattas också som att vederbörande använder alkoholkonsumtion för att bättre kunna hantera stressen som följer med långa och intensiva dagar på turné.

Återgivanden i alkoholreklam av hur alkoholkonsumtion används för att hantera stress (liksom återhämtning eller lugna nerverna) är uppenbart olämpliga och något som är helt oförenligt med god affärssed liksom med kravet på särskild måttfullhet.

 

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman