Ärende nr AGM 30/25 2025-10-06
Motpart: Vinoteket.com
Saken: Utdelning av direktreklam
Beslut
Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.
Bakgrund
Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycker från Vinoteket. Marknadsföringen bestått i att flygblad på allmän plats delats ut till förbipasserande konsumenter.
Motpartens yttrande
Motparten beklagar det inträffade och kommer att se över sina rutiner. Motparten understryker att flygbladen delats ut endast till dem som visat intresse för dem.
Skälen för beslutet
Lagval
Vinoteket är ett danskt företag som säljer alkoholdrycker till konsumenter via sin webbplats. Verksamheten där, liksom digital marknadsföring, omfattas som huvudregel av danska marknadsrättsliga regler medan ”analog” kommunikation som annonser i print eller fysisk direktreklam i de fall marknadsföringen anses riktad mot svenska konsumenter istället omfattas av svenska regler (jfr t.ex. Marknadsdomstolens avgörande MD 2015:7).
I förevarande fall har den påtalade marknadsföringen bestått i att flygblad på allmän plats (i Sverige) delats ut till konsumenter – en åtgärd som alltså omfattas av svenska regler.
Den påtalade marknadsföringen
Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Enligt lagtexten är marknadsföring som är påträngande eller uppsökande inte tillåten.
Av avsnitt 3.5.1 i Rekommendationen följer att direktreklam i form av flygbladsutdelning inte är en tillåten spridningsväg (kanal) för alkoholreklam oavsett hur reklamen utformats.
Då den påtalade marknadsföringsåtgärden strider mot Rekommendationen samt mot alkohollagens krav på särskild måttfullhet har den inte varit förenlig med god affärssed.
Mattias Grundström
Alkoholgranskningsman