Ärende nr AGM 31/21                                                        2021-08-01

 

Motpart: Hermansson & Co AB

Saken: Reklambild

 

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

 

Bakgrund

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdrycken Ramos Elegant White. I annonsen används en bild som återger ”picnic på stranden”.

Motpartens yttrande

Motparten har beklagat det inträffade.

Skälen för beslutet

Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Alkoholreklam ska inriktas på att vara saklig och informativ dvs. förmedla den information som konsumenten behöver för att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Innebörden av begreppet särskild måttfullhet utvecklas i Rekommendationen avseende alkoholdrycker m.m. som också utgör god affärssed vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter. Enligt punkten 2.7 i Rekommendationen får marknadsföring av alkoholdryckinte förknippas med situationer då det enligt allmän vedertagen uppfattning inte ska förekomma alkoholkonsumtion. Som exempel nämns trafik, sport samt arbete.

Produkten marknadsförs med en bild som återger ”picnic på stranden”. Alkoholkonsumtion i anslutning till bad är en välkänd riskfaktor och strand- eller badmiljöer är enligt AGM situationer som avses i punkten 2.7 i Rekommendationen. Även om bilden även förmedlar saklig information (viss mat passar till den marknadsförda produkten) så är intrycket av alkoholkonsumtion på stranden sådant att annonsen strider mot kravet på särskild måttfullhet.

Hermansson & Co AB har därigenom inte följt god affärssed.

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman