Ärende nr AGM 33/21                                                        2021-11-05

 

Motpart: Lissåker Nord Bjärneman Company AB

Saken: Beställningsuppmaning, hälsopåstående m.m.

 

Beslut

Alkoholgranskningsmannen anser att den påtalade marknadsföringen strider mot god affärssed.

 

Bakgrund

Alkoholgranskningsmannen (AGM) har uppmärksammats på marknadsföring av alkoholdryckerna FORS Citrusfrukter respektive FORS Mango. Marknadsföringen har skett på webbplatsen drinkfors.com I den påtalade marknadsföringen anges ”Ready to drink healthier alcohol?” samt Rekordet för att beställa alkohol online? 13,2 sek. You can do it”.

Motpartens yttrande

Motparten har beklagat det inträffade.

Skälen för beslutet

Användning av uppgifter om hälsofördelar i alkoholreklam

EU:s förordning (1924/2006) om närings- och hälsopåståenden i livsmedel m.m. reglerar användningen av hälsopåståenden marknadsföring av livsmedel. Ett hälsopåstående är enligt förordningen ”varje påstående som anger, låter förstå eller antyder att det finns ett samband mellan en kategori av livsmedel, ett livsmedel eller en av dess beståndsdelar och hälsa”. Enligt artikel 4.3 i förordningen får drycker som innehåller mer än 1,2 volymprocent alkohol inte förses med hälsopåståenden. Hälsopåståenden är alltså otillåtna oavsett om de i sak är korrekta (vederhäftiga) eller inte.

I den påtalade marknadsföringen anges ”Ready to drink healthier alcohol?”. Uppgiften om hälsosammare alkoholdrycker görs generellt för de marknadsförda produkterna på sidan och beskrivningen är ägnad att uppfattas bokstavligen dvs. att produkterna har fördelar ur hälsosynpunkt. Alkoholdryckerna marknadsförs alltså med ett hälsopåstående, något som alltså är förbjudet.

Kravet på särskild måttfullhet

Enligt 7 kap. 1 § alkohollagen ska all marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter följa kravet på särskild måttfullhet. Alkoholreklam ska inriktas på att vara saklig och informativ dvs. förmedla den information som konsumenten behöver för att fatta ett välgrundat affärsbeslut.

I den påtalade marknadsföringen görs påståendet ”Rekordet för att beställa alkohol online? 13,2 sek. You can do it”. Även med beaktande av den något skämtsamma karaktären på kommunikationen så uppfattas texten ifråga närmast som en uppmaning att skyndsamt beställa alkoholdryckerna. Intrycket förstärks i förevarande fall av uppgiften om snabb leverans och fri frakt till Systembolaget.

Uttryckliga uppmaningar i alkoholreklam att skyndsamt köpa eller beställa alkohol är inte förenliga med kravet på särskild måttfullhet.

Då den påtalade marknadsföringen strider dels mot kravet på särskild måttfullhet och dels mot EU:s förordning (1924/2006) om närings- och hälsopåståenden i livsmedel m.m. har den inte följt god affärssed.

 

 

Mattias Grundström

Alkoholgranskningsman